Chirurgie

De meest voorkomende chirurgische handeling bij ons is het trekken van een tand of kies. Maar ook operaties aan het tandvlees of het plaatsen van implantaten vallen hieronder.

Het trekken van een tand of kies

Voorbereiding
Als u een afspraak heeft voor het trekken van een tand of kies moet u van tevoren gewoon goed eten. Slikt u medicijnen, neem die dan gewoon in. Gebruikt u antistollingsmedicatie, meldt dit dan ruim van tevoren. Het is overigens altijd raadzaam een lijstje bij u te hebben met de geneesmiddelen die u gebruikt.

Hoe wordt een tand of kies getrokken?
Het trekken van een tand of kies gebeurt altijd onder plaatselijke verdoving. Zodra de verdoving goed werkt, trekt de tandarts met een tang de tand of kies eruit. Meestal met een draaiende of wrikkende beweging, wat een vervelend gevoel is. De kaakchirurg gebruikt daarbij ook andere instrumenten, omdat hij veelal de moeilijkere ingrepen doet. De ingreep verloopt pijnloos.

Wordt de wond gehecht?

Of er gehecht wordt, hangt onder meer af van de grootte van de wond en van het aantal extracties in hetzelfde gebied. Wij gebruiken daarvoor zelfoplossend hechtdraad.

Welke klachten kunnen optreden na het trekken van een tand of kies?

• Pijn
    De plaatselijke verdoving is na twee tot vier uur uitgewerkt. U kunt dan pijn krijgen. Deze is meestal goed te bestrijden met pijnstillers als Ibuprofen en paracetamol 500 mg (verkrijgbaar bij drogist of apotheek). Neem alvast een pijnstiller als de verdoving nog niet is uitgewerkt. Gebruik géén aspirine. Dit heeft een negatieve invloed op de bloedstelping.
  • Nabloeding
    Het eerste uur na de ingreep kan de wond nog een beetje nabloeden. Wanneer de wond opnieuw gaat bloeden of het bloeden toeneemt, neem dan een gaasje (bijv. 5 x 5 cm) of een schone zakdoek en maak daarmee uw mond schoon en droog. Zeker niet spoelen! Vervolgens neemt u een tweede gaasje en vouwt dat in elkaar. Als u geen gaasje heeft, kunt u ook een knoop in een schone zakdoek leggen. Leg het opgevouwen gaasje of de ‘knoop’ op de wond. Bijt uw mond vervolgens stijf dicht en houdt dat een half uur vol. De bedoeling is dat er constante druk op de wond wordt uitgeoefend. Blijft de wond daarna nog bloeden, neem dan contact op met uw tandarts.
  • Koorts
    Een beetje koorts na het trekken is normaal. Loopt de temperatuur op tot 39 graden of meer, neem dan contact op met uw tandarts of kaakchirurg.
  • Zwellingen
    Na het trekken van een kies kan zwelling optreden. Deze zal na twee dagen het grootst zijn en daarna weer langzaam afnemen. Dit is normaal. Om de zwelling te verminderen, kunt u direct na het trekken uw gezicht wat afkoelen. Bijvoorbeeld door een washandje met daarin een plastic zakje met ijsklontjes of een icepack tegen uw gezicht te houden, op de plaats waar de tand of kies is getrokken. Indien de zwelling blijft toenemen of wanneer u slikklachten krijgt, moet u contact opnemen met uw tandarts of kaakchirurg.