Ontstekingen

Neemt de pijn na enkele dagen niet af of juist duidelijk toe en krijgt u ook een vieze smaak in de mond, dan kan de wond ontstoken zijn. Neem in dat geval contact op met uw tandarts of kaakchirurg.

Geneest de wond snel?

>Het duurt een dag of tien voordat de wond helemaal dicht is. De wond geneest het best wanneer het bloed in de wond goed kan stollen. Spoel daarom de eerste dag uw mond niet; hiermee verwijdert u het bloed. Drinken mag natuurlijk wel. De dagen hierna kunt u eventueel drie maal per dag spoelen met lauw-warm zout water.

Wat is slecht voor de genezing?

Alcohol en roken vertragen de wondgenezing. Laat ook geen pijnstiller smelten op de pijnplek. Sommige pijnstillers kunnen hier extra irritatie veroorzaken.

Wanneer kunt u weer eten?

Als de verdoving is uitgewerkt, kunt u voorzichtig eten en drinken. Probeer zoveel mogelijk aan de andere zijde te kauwen, zodat er zo min mogelijk eten in de wond komt. Wacht altijd met kauwen totdat de verdoving helemaal is uitgewerkt, anders bijt u op uw wang of lip.

Wanneer kunt u weer tandenpoetsen?

Na het trekken van een tand of kies kunt u weer normaal poetsen. Wees wel een beetje voorzichtig op de plaats(en) waar zojuist is getrokken.

Wanneer de tandarts bellen?

Als u meer dan 39 graden koorts heeft, de zwelling en/of pijn na vier of vijf dagen nog toeneemt of als u een nabloeding heeft.