Wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling noemt men ook wel een zenuwbehandeling. Hiervoor zijn diverse aanleidingen mogelijk. Zo kan hevige kiespijn een aanleiding zijn. Het levende deel (pulpa, ofwel de zenuw) van de tand/kies kan dermate ontstoken zijn (pulpitis) dat de tandarts uw zenuw verwijdert om u pijnvrij te maken.

Hoe gaat een wortelkanaalbehandeling?

Tijdens een wortelkanaalbehandeling verwijdert de tandarts – onder plaatselijke verdoving – het nog levende ontstoken tandweefsel. Daarna reinigt en desinfecteert hij de kanaaltjes en vult die weer. Vervolgens sluit hij de tand of kies weer af met een vulling.

Abces wortelkanaal

Zit er aan de wortelpunt een ontsteking, dan is de zenuw in de tand of kies aldood. Het dode zenuwweefsel zorgt voor de ontstekingsreactie. Deze wortelpuntontsteking kan door het kaakbot heen breken en een abces tot gevolg hebben. Dit kan heel gevaarlijk zijn. Zeker wanneer het abces in de onderkaak zit, met name aan de kant van de tong. Meestal breekt het door naar de wangzijde. Ga met zo’n abces altijd naar de tandarts of als die niet aanwezig is naar de nooddienst! De tandarts zal het dode zenuwweefsel uit de wortel verwijderen en de kanalen in de wortel schoonmaken. Vaak opent de tandarts het abces om de pus er uit te laten lopen en schrijft hij tevens een antibioticum voor.

Nacontrole wortelkanaalbehandeling

Na de wortelkanaalbehandeling houdt de tandarts de tand of kies zes tot twaalf maanden in de gaten. Blijft daarna alles goed gaan, dan is het verstandig om de kies te voorzien van een kroon om hem zijn stevigheid terug te geven en breuk te voorkomen.